
Workshops
Introduction:
Anti-greenwashing-compliance & basic literacy
Opbygger jeres grundlæggende forståelse.
-
Dette modul giver en udførlig introduktion til gældende nationale og kommende internationale retningslinjer, samt samspillet mellem videnskab og lovgivningen, med henblik på at sikre compliance og styrke jeres fælles forståelse (literacy) og sprog. Deltagerne lærer at identificere de mest gængse faldgruber og de vigtigste greb mod compliant kommunikation og markedsføring.
Udbytte:
Introduktion til anti-greenwashing-reguleringer (DK/EU/US mm.) og videnskabelige vurderingskriterier
En screening af jeres nuværende kommunikation og indsatser samt forslag til jeres videre arbejde
Evne til at identificere faldgruber i i egne og andres påstande, samt de indledende kompetencer til at omformulere jeres kommunikation og markedsføring
Et fælles sprog og en fælles forståelsesramme for jeres organisation, der understøtter relevansen og strømliningen af jeres indsatser
-
Introduktionsmodulet tilrettelægges som oftest som to sessions fordelt over to dage, hvoraf den første er et inspirationsoplæg (1-1,5 timer) og den næste en halvdags-workshop. (3,5 timer ekskl. pauser). Dette format giver tid til refleksion og spørgsmål, samt mere tid til hands-on øvelser.
Alternativt kan modulet tilrettelægges som en enkeltstående halvsdags-workshop (2-3,5 timer), hvis målet først og fremmest er at inddæmme non-compliance.
-
Modulet kan tilpasses det deltagende teams ønsker og funktioner. Det anbefales dog, at ledelsen er repræsenteret på introduktionsmodulet af hensyn til medarbejdernes handlingsrum efter workshoppen.
Targeted Pathways:
Tailored implementation & executive training
Giver jer noget at tale om.
-
Indhold:
Dette modul tilpasses jeres forskellige funktioner i organisationen – fra ledelsen/bestyrelsen til sourcing, sustainability/ESG og salg/marketing. Fokus er på, hvordan I kan konsolidere en fælles forståelse med afsæt i jeres ekspertiseområder og specialiseringer, der kan komme den samlede organisations forståelse og sprog til gode. For ledere/bestyrelser og sustainability/ESG kan omdrejningspunktet være, hvad videnskaben betyder for fremtidens virksomheder, mens salg/marketing kan fordybe sig i prognosen for fremtidens markedsførings-landskab.Udbytte:
Skræddersyet træning for virksomhedens forskellige afdelinger og niveauer
Konsolidering af jeres fælles forståelsesramme og sprog, med afsæt i jeres ekspertområder - bl.a. med henblik på at styrke jeres organisations samlede kommunikation gennem identifikation af de fortællinger, der bor forskellige steder i organisationen
Målrettede oplæg, inspirations-cases og hands-on øvelser
-
Varigheden vil afhænge af afdelingens behov og ønsker, herunder om der vil være tale om flere sessions. Der kan også indlejres screeninger, der tester jeres forståelse før og efter modulet.
-
Modulet kan tilpasses det deltagende teams ønsker og funktioner
Intermediate:
Credible communications & guideline development
Får jeres fortælling til at leve.
-
Dette modul fokuserer på at operationalisere jeres læring fra tidligere moduler. Vi arbejder med udviklingen af interne retningslinjer, der sikrer fælles sprog og forståelsesramme, compliance og troværdighed, og bygger bro mellem lovgivningen, og jeres praksisser og vision med afsæt i, hvad I kan eller vil kunne dokumentere.
Udbytte:
Et konsolideret fælles sprog, der hjælper jer ud af Babelstårnets misforståelser og individuelle forestillinger til fordel for strømlinede fortællinger og handling
Udvikling af interne guidelines for jeres kommunikationsindsatser, fra B2C- og B2B-kommunikation til retningslinjer for forhandlere, samarbejdspartnere eller leverandører (fx reklamebureauer)
Praktiske øvelser med afsæt i jeres egen kommunikation
-
Modulet vil som oftest tilrettelægges som en halv- eller heldagsworkshop med bred deltagelse fra jeres organisation. Deltagerantallet vil være afgørende for tidsbehovet. Eventuelle tidligere screeninger/benchmarkings kan inkorporeres.
-
Modulet kan tilpasses det deltagende teams ønsker og funktioner.
Advanced:
For sustainability & communications professionals
Hjælper jer med at hjælpe andre.
-
Dette er et "train the trainer"-modul, hvor Continual uddanner andre professionelle i at rådgive og vejlede i Continuals ekspertise-områder. Deltagerne får en dybdegående introduktion til såvel national som international lovgivning og videnskab (fra earth system science til forbrugeradfærd), lærer at identificere gråzoner, faldgruber og dilemmaer, og klædes på til at facilitere processer og opbygge forståelse og handlingskompetence hos andre.
Modulet kombinerer teori med praktiske øvelser og case-oplæg.
Udbytte:
Videnskabeligt og lovgivningsmæssigt funderet viden, der gør dig i stand til at guide andre fra greenwashing mod compliance og proportionel handling
Hands-on erfaring med at screene markedsføring/kommunikation for non-compliance og væsentlighed, samt et trygt sparrings-rum
Klarhed over snitfladerne mellem og forskellene på bæredygtighedsbegrebet og bogstavsuppen (ESG, CSR. CSRD, CSDDD mm.), samt sammenhængen mellem fx. rapporteringspraksis og markedsføringsloven
En introduktion til, hvad videnskaben kan fortælle os om fremtidens virksomheders license to operate
Konkrete værktøjer til at strukturere og facilitere egne ydelser
-
Et modul, hvad enten enkeltstående eller i et forløb, vil vare ca. 3 timer. Det hyppigste kursusformat beror på 4-6 sessioner.
-
Modulet eller forløbet kan tilpasses en større gruppe kursister fra forskellige virksomheder (fx andre rådgivningsvirksomheder) eller tilrettelægges for den enkelte.
Hvorfor opdyrke "literacy”?
Continual’s undervisning integrerer såkaldt Earth system science, samfunds- og adfærdsvidenskab, systemteori og økologisk økonomi med relevant lovgivning for at fremme en fælles forståelsesramme, der kan understøtte udviklingen af proportionelle strategier og løsninger - samtidigt med kommunikativ compliance sikres.
Formater
Ovenstående kan tilrettelægges som enkeltstående oplæg/workshops eller forløb, og tilpasses i henhold til jeres ønsker og behov. Et forløb kan bero på en kombination af:
forberedende screeninger og surveys, så I kan følge jeres udvikling (før og efter et forløb)
oplæg med introduktion til lovgivning samt relevante videnskabelige modeller, værktøjer og inspirations-cases
hands-on øvelser og diskussion, samt kortlægning af next steps
benchmarking og hjælp til udvikling af værktøjer
involvering af interne og eksterne stakeholders
Målgrupper
Rådgivningen henvender sig til et bredt udsnit af virksomheder, organisationer og ikke mindst fagligheder. De hyppigste kunder tæller:
Kommercielle virksomheder, herunder både produktions-, detailvirksomheder og serviceudbydere, samt brancheforeninger
Politiske beslutningstagere og civilsamfundsorganisationer
Kreative bureauer, produktionsselskaber & mediehuse
Uddannelsesinstitutioner & fagforeninger
og et forløb kan tilrettelægges på tværs af afdelinger og sektorer såvel som målrettet f.eks. “sustainability”-teamet, marketing, design, C-suiten, bestyrelsen mm.
Kontakt
tanja@continual.dk
(+45) 2628 2684